SP Almelo wil zetel terug

6 juni 2014

SP Almelo wil zetel terug

Wij vinden het jammer dat Robin Gelici vandaag na open en wederzijds respectvol overleg met de fractievoorzitter Frits Akse aan zijn besluit vast houdt. Te meer daar hij aangeeft zich zeer verbonden te voelen met het sociale programma van de SP en dit ook tijdens de verkiezingscampagne heeft uitgedragen.

Tevens is het teleurstellend dat hij net als elke andere SP-er die op de kieslijst heeft gestaan een verklaring heeft ondertekend om de zetel terug te geven aan de partij mocht er verschil van mening ontstaan over het te voeren fractie beleid maar dit vervolgens niet doet.
Zijn besluit om uit de SP fractie te stappen is tevens een extra hobbel voor de net gevormde coalitie die juist veel sociale problemen wil aanpakken. Iets waarvan Robin Gelici volgens zijn zeggen geheel achter stond.

Volgens Robin Gelici voelde hij zich niet meer thuis in de informele cultuur die kenmerkend is voor de SP. Hij zegt in zijn bericht via Whatsapp aan alle raadsleden zich belemmerd te voelen in zijn functie als volksvertegenwoordiger omdat de SP fractie niet deel neemt aan informele netwerkbijeenkomsten. De SP Fractie is van mening dat de functie als volksvertegenwoordiger met name in de raad tot zijn recht dient te komen en niet in informele overleggen c.q. borreluurtjes op kosten van de samenleving. (Borrelen doen we op eigen kosten in een andere locatie.) Maar het staat elk SP raadslid vrij om hier een eigen invulling aan te geven en deel te nemen aan dit soort overleggen.
Hij stelt dat de SP niet deel neemt aan de twee daagse bijeenkomst in het kader van de ontwikkeling van de raad. Dat is in zoverre juist dat de SP hier geen voorstander van is. Wij zien niet in dat in deze tijden van schaarste geld besteed wordt aan dit soort uitstapjes. Maar ieder SP Fractie lid is vrij om hier aan deel te nemen. Er is geen sprake van fractiediscipline wat dit betreft en dat is Robin Gelici ook mede gedeeld. De nieuwe SP raadsvolger heeft ook aangegeven dat zij wilde deelnemen aan de excursie en was dus ook gegaan, maar ziet daar nu van af gezien de situatie die nu ontstaat door het opstappen van Robin.

Tijdens het vragenuur kreeg Robin Gelici niet het woord van de voorzitter en werd inderdaad door de SP fractie geadviseerd niet op de uitlatingen van de heer Çete te reageren omdat zijn uitlatingen niets te maken hadden met het onderwerp van dat vragenuur (namelijk het verstrekken van vergunning voor een monument) maar met de Armeense Genocide en de reactie van Robin Gelici polariserend zouden kunnen werken. De antwoorden van de burgemeester op de vragen van de heer Çete waren duidelijk en correct. De SP Fractie heeft Robin geadviseerd zijn standpunt in een opiniestuk kenbaar te maken, maar daar heeft hij geen gevolg aan gegeven.