SP Almelo en de Bieb

11 november 2014

SP Almelo en de Bieb

Een lange adem en doorzettingsvermogen. Dat is wat je als SP-er en als raadslid moet hebben.
Omdat steeds weer actie moet worden genomen om het goede te behouden en dus verslechteringen voor de Almelose medeburger te voorkomen.
Zo strijden we al vanaf het begin van dit jaar voor het behoud van de bibliotheekfunctie in de wijken.

Begonnen in de wijk Windmolenbroek waar het helaas niet gelukt is om het filiaal daar te behouden. En nu is de Schelfhorst kennelijk aan de beurt.
Een goed bezochte locatie die met relatief weinig kosten draait moet dicht.
Omdat er 40.000  bezuinigd moet worden. Een locatie waar mensen al jaren komen voor boeken en andere activiteiten. Voor vele ouderen de enige mogelijkheid om boeken te lenen omdat de centrale bibliotheek in de stad voor hen gewoon te ver is.
Hetzelfde geldt voor scholieren op de vele basisscholen in de wijk, maar ook de SO en VSO vestigingen die op loopafstand van de bieb in de wijk liggen.
Voor bewoners van de Colckhof die zich ook vaak minder makkelijk verplaatsen kunnen.

Is er dan geen alternatief?
Nee. Er worden ideeën opgeworpen die lapmiddelen zijn en vaak net zo veel kosten als de huidige locatie. Zoals uitleen op scholen. Dat kost 10 euro per leerling door de school op te brengen en 40 euro aan exploitatiekosten door de bibliotheek op te brengen. En is alleen toegankelijk voor scholieren van desbetreffende school en alleen tijdens schooluren.

Dat willen wij niet. Daarom komen nadat we deze actie al meerdere malen op straat hebben gevoerd nu ook in de raad in actie.
Dit doen we door tijdens de begrotingsbehandeling een amendement in te dienen tot behoud van het filiaal in de Schelfhorst.

Mocht u nog ideeën hebben waarmee we een mooie actie op touw kunnen zetten dan horen we dat natuurlijk graag.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.