Wat hebben we gedaan?!

18 maart 2014

Wat hebben we gedaan?!

In de Tubantia van vandaag kon ik lezen dat wij ,als SP, in Almelo weinig voor elkaar hebben gekregen. Maar is dat zo? Hebben wij daadwerkelijk niets voor elkaar gekregen? Of zijn wij gewoon niet zo goed in het claimen van ons succes? Of willen we dat misschien niet. Ik merk als SP’er nogal eens dat wij het doel van de actie vaak veel belangrijker vinden dan het profileren van onze partij. Ik vind dat mooi. De acties zijn er niet om ons te helpen maar om elkaar te helpen. Doet het dan pijn om in de krant te lezen dan je niets hebt bereikt? Ja, best wel. Maar ach, we weten natuurlijk zelf wel dat we wel degelijk het verschil hebben gemaakt.

Graag vertel ik u over de, in mijn ogen, belangrijkste successen van de afgelopen vier jaar.

STJA

Eind vorig jaar hoorden we van enkele huurders dat woningbouw vereniging STJA in hun huurdersmagazine een extra rekening aankondigden.

Met deze extra rekening probeerde STJA de huurders te laten betalen voor de rioolheffing. Deze heffing is echter voor de woningbouwvereniging zelf. Omdat ze de huren ook al tot het maximum hadden verhoogd werd op deze wijze geprobeerd om de rekening bij de huurders te leggen. Wat de SP betreft was dit volstrekt onacceptabel. In de feestmaand nota bene je eigen rekening bij aan ander neer leggen kan niet de bedoeling zijn.

De Sp liet het er niet bij zitten en maakte een Facebookpagina aan om de huurders te informeren. Veel huurder lezen de huurdersmagazine niet en waren dus ook niet op de hoogte van de komende rekening.

Ook stelde de SP deze kwestie aan de orde in de gemeenteraad. Er werden vragen aan het college gesteld en ook STJA zelf kreeg een brief met onze vragen over de extra rekening.

Er kwam ruchtbaarheid, er volgden wat gesprekken en gelukkig werd al snel bekend dat de extra rekening toch maar niet verzonden zou worden. Er worden nu andere oplossingen gezocht en we houden het scherp in de gaten. Wat ons betreft geen extra kosten voor de huurder, de huurprijs is al meer dan genoeg verhoogd.

De Karelskamp

Vorig jaar kwam ineens het bericht dat de Karelskamp, de penitentiaire instelling in Almelo moest sluiten. En niet omdat het daar slecht ging, juist niet, de Karelskamp deed het enorm goed. Het was simpelweg een slecht plan om te bezuinigen. Gelukkig kwam het personeel van de Karelskamp in actie. En ze deden dat niet alleen voor hun eigen banen. Ze kwamen in actie voor de gedetineerden en voor een veilige maatschappij. Ze kwamen zelfs met een eigen plan. Ook de burgemeester van Almelo heeft zich ontzettend ingezet. En ook wij konden gelukkig de acties ondersteunen. Uiteindelijk werd besloten dat de Karelskamp toch open mocht blijven. Natuurlijk heerste er enorme blijdschap bij het personeel en om dit te vieren brachten wij ze de SP cupcakes.

Helaas gaan de bezuinigingen verder wel door en wordt het werken, door de versoberingen er niet makkelijker op in de Karelskamp. We wensen ze dan ook heel veel succes en bedankt dat we mee mochten strijden en vieren!

Afdeling verloskunde

De SP Almelo heeft samen met verloskundigen, verpleegkundigen en vele bewoners van Almelo en omstreken succesvol avtie gevoerd tegen de sluiting van de afdeling verloskunde in Almelo.

Hierdoor kunnen vrouwen gelukkig nog steeds veilig bevallen in Almelo. Helaas is het nu de beurt aan Hengelo om in actie te komen tegen sluiting van hun afdeling verloskunde.

De P in

De SP is tijdens het kerstreces een buurtonderzoek naar het parkeerbeleid van de gemeente gestart, omdat hierover veel klachten waren binnengekomen. Dit onderzoek hebben wij gericht op die straten, waar voorheen geen parkeerbeleid was, maar die op de plattegrond van de gemeente wel waren toegevoegd. Er is massaal gereageerd, vooral door de buurten die relatief weinig last hebben van ‘vreemdparkeerders’.

Om verkiezingsretoriek te vermijden, heeft de SP bewust geen pers ingeschakeld rond het onderzoek en het voorstel om de drie gebieden voorlopig buiten de blauwe zone te houden. Dit omdat de bewoners van tevoren niet hadden kunnen meepraten. Bovendien was de blauwe zone door de bewoners niet gewenst en zou deze eerder problemen veroorzaken dan oplossen!

Uiteindelijk is het voorstel toch verworpen, omdat niet alleen de coalitiepartijen PvdA, de VVD en het CDA tegenstemden, maar ook D66! Een democratisch buurtonderzoek met een uitslag van een democratische meerderheid heeft blijkbaar geen invloed op de mening van deze partijen!

De SP heeft er nu flink de P in!

Dit onderzoek verdwijnt echter niet in de la, maar zal bij de evaluatie van het parkeerbeleid dit najaar opnieuw gebruikt worden. En als de gemeente geen huis-aan-huis onderzoek wil doen, dan doen wij dat opnieuw. Mocht u teleurgesteld zijn, dan begrijpen wij dat volkomen; wij zijn het ook!

We hopen dat u onze acties heeft kunnen waarderen en mocht u op ons stemmen, wij danken u hartelijk en zullen onze uiterste best doen voor een 100% sociaal Almelo! Met of zonder pers, dat dan weer wel….