SP opent Reïntegratie-meldlijn in Twente

29 maart 2003

SP opent Reïntegratie-meldlijn in Twente

De SP gaat toezicht houden op een proef in Hengelo om mensen met een volledige WAO-uitkering aan het werk te krijgen. Een aantal van 500 WAO’ers in Twente wordt door het Uitkeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) opgeroepen voor een gesprek met een arbeidsdeskundige, worden geacht mee te werken aan een doorverwijzing naar particuliere reïntegratiebedrijven. De SP vreest een onrechtvaardige aantasting van de bestaande rechten waar niemand bij gebaat is.

Bij de proef gaat het UWV uit van het principe ‘werk boven inkomen’. Hiervoor wordt hetzelfde model gebruikt als nu voor langdurig zieken. Dit zogenaamde Poortwachter-model levert volgens het UWV goede resultaten op. Als de proef in de drie steden uitloopt op een succes, wil het UWV dit uitbreiden tot het hele land. De SP is er voorstander van dat iedereen uitzicht heeft en houdt op werk en ziet reïntegratie vooral als een recht in plaats van een plicht. Ongeveer 200.000 WAO-ers zijn op zoek naar een baan. Nog eens 200.000 gedeeltelijke arbeidsongeschikten hebben al een baan. De SP wil voorkomen dat het UWV-experiment een verkapte maatregel wordt om mensen uit de uitkering te krijgen, zonder dat er reëel uitzicht is op werk. De partij sluit niet dat WAO’ers hun uitkeringsrechten dreigen te verliezen. Ook FNV Bondgenoten en de landelijke cliëntenraad WAO hebben zich kritisch over de proef uitgelaten.

Van 31 maart tot en met 4 april organiseert de partij een eigen meldlijn voor WAO’ers in Twente. Mensen met een WAO-uitkering die worden opgeroepen door het UWV, worden uitgenodigd hun ervaringen bij de SP te melden. Ook mensen die niet aan de proef deelnemen en personeel van de UWV wordt gevraagd te reageren. “We hebben alle beschikbare gegevens nodig om een helder beeld van de situatie te krijgen,” stelt SP kamerlid Piet de Ruiter. “Juist met de komst van het nieuwe kabinet van CDA en PvdA verwacht dat ik weer gesneden wordt in de rechten van WAO’ers. Al die informatie kan ons helpen het debat aan te gaan met het nieuwe kabinet.”

De meldlijn is dagelijks tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 19.00 en 21.00 uur bereikbaar onder nummer 074-2421042 reageren kan ook via internet op www.hengelo.sp.nl