Demonstratie 5 juni in Hengelo tegen de clusterbommen!

5 juni 2003

Demonstratie 5 juni in Hengelo tegen de clusterbommen!

Rood

Om 6 uur ‘s avonds kwamen de eerste ROOD leden bij het ABN AMRO Bank kantoor aan de Markt 15 in Hengelo bij elkaar. Tevens kwamen het Eerste-Kamerlid Ronald Van Raak en tweede kamer medewerker Preeti Lakwijk al in het begin van deze actie de ROOD leden ondersteunen. Er zijn flyers uitgedeeld door verschillende ROOD leden om de inwoners van Hengelo en andere mensen die aan het winkelen waren in deze binnenstand te informeren over de medewerking van de ABN AMRO Bank door het meefinancieren van de clusterbommen. De passanten die de actie ondersteunden hebben een handtekening gezet, deze handtekeningen worden landelijk aan de ABN AMRO overhandigd.

Misdadig dom de ABN-Amro Clusterbom

Na een halfuur (dus tegen half zeven) heeft Ronald van Raak gesproken met de persvoorlichtster van de ABN AMRO Bank. Dit gesprek ging over de standpunten ten op zichtte van de aandelen die de ABN AMRO Bank heeft van het bedrijf Insys (dit bedrijf test en onderhoud clusterbommen). De persvoorlichtster maakte bekend dat de aandelen verkocht zullen worden maar dit is pas voor of in 2006. Het is dus mogelijk dat de aandelen Insys niet eerder dan in 2006 worden verkocht. We hebben duidelijk gemaakt dat de aandelen eerder van de hand gedaan zouden moeten worden. Na dit gesprek zijn er weer flyers uitgedeeld en handtekeningen verzameld. SP’ers (die naar deze demonstratie zijn gekomen vanuit Almelo, Hengelo, Enschede, Borne en Oldenzaal) hebben hierbij meegeholpen.

Misdadig dom

Een van de hoogtepunten van deze actie was het laten vallen van een waterclusterbom. Deze bol, met kleine waterballonnen, werd vanaf een hoogwerper naar benenden gegooid. De eerste keer faalde de ‘dropping’, de grote bom bleef heel. De tweede val had meer resultaat, de grote ballon spatte uiteen en tevens een deel van de kleine waterballonnen. Dit gaf direct het gevaar van de clusterbom aan. Bij een clusterbom blijft een deel van de 150 bommen liggen zonder dat deze exploderen. Als deze daarna worden aangeraakt explodeert deze kleine bommen alsnog.

Ronald van Raak hield hierna nog een kleine speech over deze succesvolle actie en de hoop dat de ABN AMRO Bank deze aandelen van Insys snel verkoopt.