Molukse raad schrijft brief aan Hirsi Ali

29 oktober ’03
Betreft: Islamitisch Internaat in Almelo

Geachte mevrouw Hirsi Ali,
Met belangstelling volgen wij het integratiedebat en de discussies die hieromtrent gevoerd worden, mede naar aanleiding van de door de Tweede Kamer ingestelde Integratiecommissie. Evenzo volgen we de discussie die u voert over het Islamitisch onderwijs in Nederland.
Graag vragen we u daarom aandacht voor het volgende:

De gemeente Almelo heeft zich in een bijzonder moeilijke positie geplaatst ten opzichte van haar bewoners sinds het actief ingegaan is op het verzoek van het Islamitisch Centrum in Almelo om hier een Islamitisch meisjesinternaat te kunnen vestigen.
In eerste instantie heeft de gemeente het centrum daartoe een voormalig schoolgebouw (de Rietmavo) te koop aangeboden in de wijk de Riet, waar oa. ook integratieproblemen aan de orde zijn. Echter, vanwege grote protesten vanuit de wijk de Riet door de bewoners heeft de gemeente dat voorstel terug moeten nemen, de koop moeten ontbinden. De bezwaren vanuit de wijk richtte zich zowel op de manier waarop de buurt inspraak kreeg in de vestigingsprocedure, alsook op de bijdrage aan integratie van dit Islamitsch meisjes Internaat in Almelo.
Ook vanuit de Turkse en Marokkaanse samenleving in Almelo zijn geluiden van kritiek op deze instelling als zodanig te horen geweest.
De gemeente Almelo is een discussie ten aanzien van deze integratie tot op heden uit de weggegaan en zocht na ontbinding van de koop naar een nieuwe locatie.
Na maandenlang speuren heeft de gemeente gemeend het stellige voorstel te doen om het Islamitisch meisjesinternaat een nieuwbouw- locatie aan te bieden aan de rand van een andere wijk, aan de Jan Steenstraat in de Ossenkoppelerhoek.
Deze plek bevindt zich naast het Molukse wijkcentrum, een locatie die twee jaar geleden onderwerp van gesprek was als mogelijke plaats voor een nieuwe Molukse kerk. Toen stelde de gemeente dat dit perceel de komende jaren niet voor bebouwing in beeld kwam.
Deze week neemt de Gemeenteraad vrijwel zeker het besluit voor deze locatie voor het internaat.
Naast het feit dat de Molukse gemeenschap en de andere wijkbewoners overvallen en verontwaardigd zijn met dit internaatsvoorstel, speelt net als destijds in de Riet de voor ons meest relevante vraag: Welk doel is gediend met de stichting van een Islamitisch meisjesinternaat? Hoe kan de Almelose samenleving zo’n internaat zien als een verrijking? En welk
integratiedoel is gediend met een dergelijke instelling?

Graag zouden wij uw visie op deze vragen, namelijk het algemene nut van Islamitische meisjesinternaten voor de Nederlandse samenleving, vernemen.
Graag willen we u ook uitnodigen om met ons, met Almelose politici en wijkbewoners te spreken over deze integratie kwestie. Ons inziens zal de uitkomst moeten zijn dat we instellingen die de integratie niet bevorderen maar juist tegengaan moeten bannen uit onze woonwijken.
We hopen van harte dat u op onze vragen in wilt gaan, en zo mogelijk ook onze uitnodiging voor een nader gesprek wilt aannemen.

Met vriendelijke groet,
Paul Patty