Vecht mee Veeg mee!

20 oktober 2003

Vecht mee Veeg mee!

Morgens om 7.45 uur zijn we met zijn allen aangekomen op het station in Hengelo.Veel mensen hadden bezems of boxhandschoenen bij zich, om de plannen van het kabinet van tafel te vegen, en samen te vechten voor een beter beleid.
Met 2 bussen (in onze bus zaten 6 elektrische rolstoelen, en 1 scootmobiel en 3 duw rolstoelen) vertrokken we richting Deventer, ook daar zijn mensen opgestapt en reden we door naar Den Haag.Daar aangekomen in het Gemeentehuis kregen we eerst allemaal een kopje koffie.We werden opgewarmd door de cabaretgroep "De gemeentereiniging"

Tegen!

Om 12.00 uur begon onze demonstratieve tocht door het hart van politiek Den Haag.
Aangekomen op de Hofplaats, achter het Tweede Kamergebouw (dit was een toepasselijke plek, want daar staat de tekst van artikel 1 van de grondwet: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld") kwamen er korte toespraken van Jan Troost (voorzitter CG raad) en Rob Jerphanion.

Onze eisen waren:
- Geen bezuinigingen op de zorginstellingen
- Geen hogere eigen bijdrage voor thuiszorg
- Houd alle voorgeschreven medicijnen, fysiotherapie en zittend ziekenvervoer volledig in het ziekenfonds
- Geen verlaging huursubsidie en bijzondere bijstand
- Geen afbraak WAO
- Volledige compensatie extra kosten handicap en ziekte
- Houd de zorg in de klas

Op ons kabaal kwamen natuurlijk mensen uit de Tweede kamer af.De eerste die ons toesprak was natuurlijk Agnes Kant. Zij was het volledig met ons eens en vond het schandalig hoe deze regering met gehandicapten om ging.
Daarna kwamen ook nog PvdA, Groen Links, Christen Unie, LPF aan het woord.
Met veel durf hebben zich ook tweede kamer leden van de VVD en het CDA laten zien.
Ook zij beweerden dat ze alles voor ons zouden doen om de bezuinigingen van tafel te vegen.
Hierbij werden zij natuurlijk wel uitgejouwd.

Al met al waren enkele honderden gehandicapten op de been voor deze demonstratie.
Dat lijkt misschien niet veel, maar gehandicapten kost het meer moeite om zomaar een dagje te gaan demonstreren dan mensen zonder handicap.Een mevrouw zei heel duidelijk dat vooral jonge mensen in verzorgingstehuizen moeilijk de deur uit kunnen, zij demonstreerde namens deze hele groep.
Het is wel bekend dat in ons land ongeveer 1,5 miljoen gehandicapten zijn.

Om 14.00 uur gingen we terug naar de bussen.
Toen we ongeveer 18.00 uur weer thuis aankwamen waren we als gehandicapten volledig kapot.
Deze dag heeft veel van ons lichaam gevergd. Voor de meeste kost het dagen om weer normaal te kunnen functioneren, Maar we hebben het voor een goed doel gedaan.
Nu is alleen nog de vraag of de regering naar ons luistert.

Mineke Heitink