Manifestatie tegen uitzetting asielzoekers

3 februari 2004

Manifestatie tegen uitzetting asielzoekers

Maandag 9 februari om 12.00 uur zal er een manifestatie gehouden worden, ondersteund door de SP en stichting VluchtelingenWerk, bij het gemeentehuis in Almelo. Deze manifestatie wordt gelijktijdig gevoerd met het debat in de Tweede Kamer over de terugkeernota van minister Verdonk. Om twaalf uur gaan in drie kerken in Almelo de klokken luiden om deze manifestatie kracht bij te zetten.

Er wordt een petitie aangeboden aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad en het College van Burgermeester en Wethouders. Tevens wordt de lijst met handtekeningen voor het einde van het Tweede Kamerdebat gestuurd naar de Tweede Kamer. Tijdens de manifestatie is het mogelijk de handtekeningenlijst te ondertekenen.

Tijdens de manifestatie wordt opgeroepen voor een ruimere pardonregeling voor de veelal goed ingeburgerde asielzoekers die al langer dan 5 jaar in ons land verblijven. Bovendien wordt opgeroepen dat de gemeente pas meewerkt aan de uitzetting van uitgeprocedeerden zodra er sprake is van een fatsoenlijk geregeld terugkeerbeleid.

Slechts 2300 vluchtelingen hebben een verblijfsvergunning gekregen. Daarnaast hebben 220 mensen op grond van hun 'schrijnende situatie' een vergunning gekregen. Ongeveer 22.000 asielzoekers die zijn uitgeprocedeerd moeten van de regering het land verlaten, zij vallen dus niet onder het pardon. Onder hen een paar duizend vluchtelingen die al meer dan vijf jaar in Nederland in de opvang zitten, en soms zelfs meer dan tien jaar in Nederland wonen. Vaak hebben zij kinderen, die in Nederland geboren zijn, hier naar school gaan en Nederlands spreken. Toch wil de minister hen nu het land uitzetten.

De gemeente Almelo heeft nog geen duidelijk besluit genomen over de terugkeernota en wij roepen daarom op om geen uitgeprocedeerde asielzoekers het land uit te zetten en binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een discussie te starten om een nieuw en aanvullend standpunt te formuleren rond een akkoord tussen kabinet en de VNG.