Comité ‘Bezuinigen Bieb is Verlies Boeken' opgericht

25 mei 2004

Comité ‘Bezuinigen Bieb is Verlies Boeken' opgericht

Bieb
Verschillende organisaties maken zich sterk tegen bezuinigingen

Zoals iedereen waarschijnlijk wel gehoord heeft, wil de gemeente Almelo flink gaan bezuinigen op de bibliotheek. Omdat veel organisaties, denk hierbij aan scholen en instellingen voor gehandicapten, de bieb gebruiken wordt er in Almelo actie gevoerd tegen de plannen van het college van
B en W.

Het college wil €330.000 gaan bezuinigen op de bibliotheek. Dit heeft tot gevolg dat de filialen op de Schelfhorst en Windmolenbroek gesloten moeten worden. Veel mensen zijn afhankelijk van de bibliotheek in de buurt. Kinderen en ouderen maken veel gebruik van deze filialen, omdat deze veel makkelijker te bereiken zijn dan de bibliotheek in het centrum.

Het comité, een initiatief van de SP afdeling Almelo, pleit er daarom voor dat de filialen blijven bestaan en dat de huidige voorzieningen behouden blijven. Clara Blaauw, voorzitter van de SP afdeling Almelo: “Het is belangrijk dat iedereen in Almelo op een makkelijke en betaalbare manier kan blijven lezen. Door sluiting van de filialen of het terugbrengen van de voorzieningen die de bibliotheek in Almelo nu biedt, wordt de drempel om meer te lezen nog hoger. De televisie, radio en internet kan niet aan de waarde van literatuur of andere boeken tippen. De grote keuze aan informatie in de bibliotheek moet op een zo'n hoog mogelijk pijl blijven.”
In de Schelfhorst en Windmolenbroek wordt begonnen met het verzamelen van handtekeningen. Er worden posters gedrukt die mensen voor de ramen kunnen hangen. De verzamelde handtekeningen worden voor de gemeenteraadsvergadering over de begroting aangeboden aan het college.