Demonstratie 2 oktober groot succes

Demonstratie 2 oktober groot succes

Een verslag
Niet alleen in Amsterdam, maar in heel Nederland

Als ik om acht uur naar het NS station in Hengelo loop weet ik niet wat ik zie. Van overal lopen mensen richting stationsplein. Verdere verkeersdrukte is er nauwelijks. Het lijkt op een kerkgang op zondagochtend, vlak voor de dienst begint. Maar de gang is niet naar de kerk, maar naar de treinen.

Op het perron staat het zwart van de mensen. In de vertrekhal groepen mensen, waarvan vele met petjes en oranje t-shirts: “ACTIE / FNV-Bondgenoten” of “We Pikken het niet langer ABVA KABO”. De trein uit Enschede loopt 10 over 8 binnen, maar de hele trein zit al barstensvol mensen. Een enkeling worstelt zich naar buiten, maar er kan haast niemand meer bij in. De sfeer is uitgelaten. Actie,actie, actie klinkt het even massaal. Daarna gaan de deuren na drie pogingen dan toch dicht. Op weg naar Almelo, waar ongetwijfeld hetzelfde tafereel zich zal afspelen. “Hier zegt iemand is de demonstratie al begonnen.”

Een waar woord, want één ding is zeker. Er is een grote demonstratie in Amsterdam rond 12 uur. Maar op honderden plaatsen in het land is die in de vroege zaterdagochtend al begonnen. Het duurt tot zeker 10 uur voor er weer treinen vertrekken die alle passagiers mee kunnen nemen.

Om negen uur verzamelt zich voor op het stationsplein in Hengelo een grote groep mensen. Bussen komen aan en vullen zich. Ook zij gaan richting de Dam en Museumplein. Georganiseerd door de SP en mogelijk gemaakt door steun van eveneens Groenlinks en Pvda rijden er 7 volle bussen uit Twente naar de demonstratie. Veel jongeren en mensen zonder vakbondstreinkaartje. Maar ook zij die niet meer met de bus meekunnen krijgen nog een mogelijkheid: Er zijn tientallen vakbondstreinkaartjes ingezameld van mensen die niet meekonden, maar graag iemand anders in hun plaats zien vertrekken.

Dringend en vastberaden naar de Dam
Rond half twaalf in het een dringen door de hal van het station Amsterdam Centraal. De bussen hebben hun passagiers achter het station af kunnen zetten. Vandaar gaat er een drukke stoet aan mensen die op alle mogelijke manieren uitstralen: Weg met dit (Normen en -)Waardeloze kabinetsbeleid.

Onder de demonstranten een wel zeer opmerkelijke deelnemer. Mevrouw Ekelaar uit Almelo. Met haar 94 jaar zeker niet een van de jongsten meer. Voortgeduwd door Almelose busgenoten draagt ze met trots haar Spandoek. Ze was vooraf niet te stoppen. En met veel plezier voor haarzelf en omstanders draagt deze trouwe SP activist haar deel bij aan deze gigantische uiting van boosheid, verontwaardiging, eensgezindheid en solidariteit. Tijd voor een ander Kabinet.

Mevr. Ekelaar

Ook thuisblijvers demonstreerden mee
Bij thuiskomst blijkt dat tal van mensen die niet meekonden ook mee hebben gedaan.

In hengelo(o) in de flat Drienerborgh aan de Drienerstraat zijn een aantal mensen niet in de gelegenheid geweest naar Amstrdam te gaan. Zij hebben zelf een actie op touw gezet en de flat versiert met spandoeken en rouwlinten. ook hangt de vlag halfstok. Geertje van Zanten heeft de actie op touw gezet. Ze kon wegens een gekneusde voet niet meelopen. Als vrijwilligster in de mantelzorg merkt ze dagelijks de gevolgen van het Balkenende 2 beleid. Ook voor haar is de maat vol en vandaar haar initiatief dat door buurtbewoners met enthousiasme gedeeld.

2 oktober zal nog lang naklinken. Een geweldige opsteker voor vakbonden oppositie en iedereen die staat voor een andere samenleving waar solidariteit en niet alleen economie de leidraad is.

Dit kabinet heeft bijna geen vrienden meer…. Zoveel is wel duidelijk gemaakt. Bijna, want van Aartsen, fractieleider van de VVD is zo ongeveer de enige die de demonstratie af probeert te doen als ophitserij van links.

Beste meneer van Aartsen pas op: De hete herfst komt eraan!