SP op zoek naar EU Grondwet

7 mei 2005

SP op zoek naar EU Grondwet

Dag van Europa begin van Nee Campagne tegen de Grondwet
Maandag 9 mei is het de Dag van Europa. Op die dag zal de SP afdeling Almelo een begin maken met haar Néé campagne tegen de EU Grondwet. De Grondwet zal vanaf die datum beschikbaar zijn bij het gemeentehuis en een aantal SP leden zal bij de gemeente om de grondwet vragen en samen zullen zij de grondwet bestuderen en lezen. Om 13.00 uur zullen de SP'ers bij het gemeentehuis in Almelo vragen om de grondwet en deze zal onderwerp ter discussie zijn en er worden gedeeltes uit de grondwet voorgedragen.

Op 1 juni kunnen Nederlanders zich in een referendum uitspreken over de Europese Grondwet. Marco ter Brake, Campagneleider Europese Grondwet SP Almelo: “Van deze mogelijkheid moeten zoveel mogelijk mensen gebruik maken. Het is de eerste keer dat er een nationaal referendum is en het is de eerste keer dat Nederlanders zich uit kunnen spreken over Europa. Niet eerder hebben Nederlanders zich uit kunnen spreken over Europa. Bij beslissingen over verdere samenwerking, uitbereiding van de EU en het invoeren van de Euro werd de burger niks gevraagd”.

Marco ter Brake vervolgd: “Het document waar Nederlanders zich op de 1 juni over kunnen uitspreken is enorm, meer dan 400 pagina's, en ingewikkeld. Toch moet iedere Nederlander de mogelijkheid hebben om de grondwet te lezen. Een aantal SP-ers zal daarom maandag middag van 13.00 tot 14.00 uur bij het gemeentehuis de grondwet gaan bestuderen”

In de Wet van 27 januari 2005, betreffende het houden van een raadplegend referendum over het grondwettelijk verdrag voor de Europese Unie (Staatsblad 2005 44) is ook een rol voor gemeenten opgenomen. Artikel 9 van de wet schrijft voor dat de tekst van het verdrag gedurende vier weken voorafgaande aan de stemming kosteloos ter secretarie van elke gemeente verkrijgbaar moet zijn en dat de burgemeester dit ter openbare kennis zal brengen.

Deze actie zal een start zijn van de Nee Campagne van SP afdeling Almelo. De SP gaat de Almeloërs informeren over de grondwet en waarom tegen gestemd moet worden. Tevens wordt een debat georganiseerd over de grondwet.