WMO brengt rechten van burgers in gevaar

13 juli 2005

WMO brengt rechten van burgers in gevaar

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning werkt vrijblijvendheid in de hand, waarvan met name kwetsbare groepen de dupe dreigen te worden. Het verleden heeft juist uitgewezen dat een strakkere regie nodig is.

Afdeling Almelo heeft een brief over de WMO gestuurd aan het college van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad van Almelo.

Almelo, 13 juli 2005
Aan het college van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad van Almelo

Betreft: WMO; principeakkoord VNG en kabinet

Geacht college en leden van de gemeenteraad,

Hierbij verzoeken wij u om als lid van de VNG niet in te stemmen met het bereikte onderhandelingsresultaat betreffende het principeakkoord tussen VNG en kabinet over de nieuwe Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Ons inziens is het belangrijkste bezwaar tegen de invoering van de WMO dat het zwaar bevochten recht op zorg verdwijnt. Als de huishoudelijke zorg en de ondersteunende en activerende begeleiding uit de AWBZ verdwijnt, zal dit ongetwijfeld leiden tot extra opnames in de verpleeg-en verzorgingshuizen en de psychiatrische instellingen.

Omdat het rijk de uitgaven wil beteugelen, zullen ook de middelen die de gemeenten ter beschikking worden gesteld achterblijven bij de toenemende vraag. Wij vrezen dat daardoor de zorg en ondersteuning aan zorgbehoevenden om het thuis te redden wordt verminderd en de gevolgen laten zich raden: verwaarlozing en vereenzaming, terugvallen op liefdadigheid, afname gelijke kansen en participatie, mantelzorg meer onder druk, rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid.

Als SP nemen wij stelling tegen de WMO. Hierbij onze belangrijkste bezwaren op een rij:

• Het recht op zorg zoals vastgelegd in de AWBZ verdwijnt. Door de decentralisatie naar gemeenten zullen onaanvaardbaar grote verschillen ontstaan tussen gemeenten. Om een adequaat voorzieningenniveau te kunnen garanderen moet dit recht op zorg duidelijk in de WMO worden omschreven. De aanspraken op individuele voorzieningen moet daarom in de wet worden vastgelegd.

• De beleidsvrijheid van gemeenten betreffende de WVG mag niet worden verruimd en het protocol WVG dient te worden gehandhaafd.

• Door de knip in de financiering van de Thuiszorg (die nu volledig onder de AWBZ valt) zullen nieuwe schotten en nieuwe bureaucratie ontstaan.

• De financiële vergoeding voor de uitvoering van de WMO moet afgestemd zijn op de werkelijk bestaande behoefte. Het objectieve verdeelmodel waarvan in het onderhandelingsakkoord sprake van is, zal leiden tot tekorten bij gemeenten. De ervaringen bij de Wet werk en bijstand spreken boekdelen. Bij adequate uitvoering van de WMO moeten de budgetten voor individuele voorzieningen worden vastgesteld op basis van een declaratiesysteem uitgaande van de middels indicatiestelling vastgestelde behoefte en feitelijk geleverde zorg per gemeente. Voorzieningen waarop mensen onder de huidige AWBZ recht op hebben dienen onverkort overeind te blijven.

• De eigen bijdragen zijn al als besparing ingeboekt door het kabinet terwijl het zeer de vraag is of gemeenten door de ingewikkeldheid van het systeem deze besparingen kunnen realiseren. Dit legt een bom onder het voorzieningenniveau.

• Gemeenten mogen de opbrengst van de eigen bijdragen vrij besteden en hoeven die opbrengst niet te gebruiken voor voorzieningen in het kader van de WMO.

• De kwaliteit van de geleverde zorg en de ondersteuning en de rechtspositie van cliënten is landelijk onvoldoende gewaarborgd.

• Gemeenten moeten ‘zoveel als mogelijk' maatschappelijke ondersteuning betrekken van derden. De keuzevrijheid van gemeenten om zaken zelf ter hand te nemen als dat goedkoper en beter is, wordt zo ten onrechte beperkt. Wij zijn tegen gedwongen private inkoop van diensten en voorzieningen.

• De wet moet ingaan op 1 juli 2006. Dit is veel te snel om een zorgvuldige invoering mogelijk te maken.

De VNG spreekt al over een akkoord terwijl nog niet onderhandeld is over de eigenbijdrageregeling, de zorgplicht, het persoonsgebonden budget (pgb) en de gemeentelijke regievoering. Bovendien is de wet pas onlangs openbaar geworden en nog niet behandeld in de Tweede Kamer. Voor ons is dit in ieder geval reden om u als bestuurders van de gemeente Almelo dringend te verzoeken om binnen VNG verband ook uw bezwaren kenbaar te maken en dit ‘onderhandelingsresultaat' naar de prullenbak te verwijzen.

Met vriendelijke groet,

Sp Almelo