SP roept op tot deelname demonstratie tegen de ‘Bolkestein’richtlijn

1 februari 2006

SP roept op tot deelname demonstratie tegen de ‘Bolkestein’richtlijn

De SP in Twente neemt deel aan een door de Duitse WASG (Wahlalternative Arbeit und Soziale Gerechtigkeit) georganiseerde demonstratie van zaterdag 4 februari in Glanerbrug tegen de Europese Dienstenrichtlijn.

De demonstratie vindt plaats tien dagen voor de beslissende vergadering van het Europese Parlement (14 februari) in Straatsburg over deze zogenaamde ‘Frankenstein-Bolkenstein’richtlijn, genoemd naar de liberale opsteller van dit voorstel.
Op die dag zal er in Straatsburg zelf een grote internationale demonstratie in Straatsburg worden georganiseerd, met name door de grote West-Europese vakbonden, waaronder de FNV
De dienstenrichtlijn moet de belemmeringen opheffen voor het vrije verkeer van diensten. De richtlijn moet gaan gelden voor vrijwel alle diensten, van vastgoedmakelaars tot afvalverwerking of toeristische dienstverlening. Ook basisvoorzieningen als gezondheidszorg en onderwijs zijn niet uitgesloten van deze richtlijn.
De dienstenrichtlijn wil zo’n beetje álles in het leven behandelen als koopwaar. Of het nou gaat om uitzendwerk, horeca, kinderopvang, consultancy, autoverhuur of thuiszorg: overal moet de tucht van de vrije markt gaan gelden, waar de laagste prijs de doorslag geeft, ten koste van arbeidsvoorwaarden, milieubescherming, kwaliteit en veiligheid.
De bonden en diverse politieke organisaties waaronder de SP zijn zeer verbolgen over de richtlijnvoorstellen en willen niet dat de lonen en arbeidsvoorwaarden onder druk worden gezet in EU landen onder druk worden gezet en leiden tot ‘sociale dumping’. Ook vinden ze dat onderwijs, zorg en cultuur belangrijke publieke diensten zijn, die de landen in eigen hand moeten houden. Zo wil men zelf kunnen blijven vaststellen aan welke kwaliteits-, milieu- en veiligheidseisen bedrijven moeten voldoen die in een land werken
De demonstratie wordt zaterdag 4 februari gehouden bij de grensovergang Glanerbrug en begint om 11.00 uur. De SP zorgt voor warme tomatensoep.

De FNV organiseert voor haar leden gratis busvervoer naar de demonstratie van 14 februari in Straatsburg. Opgave via mail Meer info op: http://www.fnv.nl/actie

Voor meer informatie:
Jean Rouwet