kernenergie nodig voor ontwikkeling?

31 maart 2006

kernenergie nodig voor ontwikkeling?

WISE en het NENO (Nederlands Euregionaal Nucleair Overleg) organiseren een deels engelstalig debat op Vrijdag 21 april, 20.00 uur (zaal open 19.30 uur) in De Kolk, Bornebroeksestraat 19, Almelo.

Power to the people
Mondiale energievoorziening veilig met kernenergie?

WISE en het NENO (Nederlands Euregionaal Nucleair Overleg) willen met u in debat over de verschillende opties voor mondiale energievoorziening. Hoe gaan we de wereld in de toekomst van energie voorzien? Nog steeds zijn er 2 miljard mensen op de wereld zonder elektriciteit. Dat belemmert hun ontwikkeling. Zonder elektriciteit kunnen kinderen ’s avonds hun huiswerk niet maken, kan het hospitaal zijn medicijnen niet koelen, kunnen actuele ontwikkelingen niet gevolgd worden op de radio. Maar als de hele wereld net zo gaat consumeren als wij betekent dat een enorme toename van het broeikaseffect. En is er wel genoeg brandstof voorhanden om de hele wereld van stroom te voorzien?

India is een goed voorbeeld. In India heeft slechts 40% van de huishoudens beschikking over elektriciteit. De Indiase regering zegt dat niet op te kunnen lossen zonder kernenergie. WISE vindt dat het kan en moet zonder kernenergie. Maar hoe dan? Zelfs voor Nederland stellen het Energie Centrum Nederland en Milieu- en Natuurplanbureau in het Optiedocument energie en emissies 2010 / 2020 dat we moeten kiezen uit CO2-opslag of kernenergie, omdat dit de goedkoopste opties zijn, zelfs als we vol inzetten op energiebesparing. Hoe kunnen we voorkomen dat Nederland alsnog op kernenergie gaat inzetten? Wat zijn ook alweer de nadelen van kernenergie?

Genoeg stof voor een interessante avond, waarbij inbreng van de deelnemers in hoge mate op prijs wordt gesteld. Speciale gast is Udayakumar, actief in de People’s Movement Against Nuclear Energy in de Indiase deelstaat Tamil Nadu. Hij zal ingaan op de positie die India inneemt in de mondiaal groeiende energievraag, het gebrek aan energie (brandstof en elektriciteit) voor India’s armen en de rol van kernenergie hierin.

Vrijdag 21 april, 20.00 uur (zaal open 19.30 uur)
De Kolk, Bornebroeksestraat 19, Almelo

Deelname aan het – deels engelstalige - debat is gratis. Wel willen we graag dat u zich opgeeft via een mail naar wiseamster@antenna.nl met de volgende gegevens:

Ja, ik kom naar het debat ‘Power to the People’

Woonplaats

U kunt ook een brief met deze gegevens verzenden naar: WISE, Antwoordnummer 45604, 1040 VE Amsterdam
Meer info: http://www.tegenstroom.nl