SP Almelo dient motie in : Geen kinderen in de cel

20 juni 2006

SP Almelo dient motie in : Geen kinderen in de cel

Vanavond zal de fractie van SP Almelo de volgende motie indienen.

Motie: Geen kinderen in de cel.

De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen op 20 juni 2006;

constaterende :
Dat de Raad van Kerken in Nederland een actie is gestart tegen het detineren van minderjarigen in vreemdelingenbewaring en dat deze actie ondersteund wordt door Amnesty International Nederland, Defence for Children International, Stichting INLIA, Kerk-in-actie, Stichting Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers Humanitas (SAMAH), Unicef Nederland en Vluchtelingenwerk Nederland;

kennis genomen hebbende:
Van de inhoud van het Manifest tegen het detineren van minderjarige vreemdelingen van de Raad van Kerken in Nederland van 8 februari 2006, gepubliceerd op www.geenkindindecel.nl;

Overwegende:
Dat het detineren van minderjarigen in vreemdelingenbewaring in strijd is met het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind, waar Nederland zich aan gebonden heeft, en dat het met het opsluiten van kinderen, enkel en alleen vanwege de afwezigheid van een verblijfstitel, grenzen worden overschreden die in een humane samenleving niet overschreden mogen worden

spreekt uit:
Dat de gemeenteraad van Almelo de oproep – zoals verwoord in het Manifest tegen het detineren van minderjarige vreemdelingen - aan de ministers van Justitie en van Vreemdelingenzaken en Integratie om ruimhartiger uitvoering te geven aan internationale mensenrechtenverdragen en –richtlijnen over het detineren van minderjarige vreemdelingen ondersteunt;

Verzoekt:
De voorzitter van de gemeenteraad om – met toezending van deze motie – de ministers van Justitie en van Vreemdelingenzaken en Integratie, de vaste Kamercommissie van Justitie van de Tweede Kamer en de Raad van Kerken in Nederland mede te delen dat de oproep in het genoemde manifest door de gemeenteraad van Almelo wordt ondersteund.
En gaat over tot de orde van de dag.