Stop onzinnige geldverspilling!

2 juni 2006

Stop onzinnige geldverspilling!

Zoals de meesten bekend bestaat binnen het Europees parlement een ingeburgerd gebruik als gevolg waarvan één maal per maand het volledige Europese parlement met alle medewerkers en een bijna complete kantoorinventaris voor enkele dagen verhuist van Brussel naar Straatsburg. De enige reden hierachter is dat Frankrijk dit zo graag wil. 99% van de rekening - op jaarbasis ongeveer 200 miljoen euro - wordt toch betaald door de andere aangesloten landen.

Op 11 april 2005 verwierp het parlement een voorstel om voortaan alleen in Brussel te vergaderen. Volgens sommigen om te voorkomen dat het ‘afschaffen van Straatsburg’ kwaad bloed zou zetten bij de Fransen waardoor een Nee tegen de Europese grondwet nog dichterbij zou kunnen komen.

Per maand verhuizen naast de ruim zevenhonderd parlementsleden ook nog eens een kleine drieduizend ambtenaren, medewerkers en assistenten voor vier dagen naar Straatsburg. De 200 miljoen die dat jaarlijks kost is volgens de opstellers van het voorstel van 11 april nog conservatief: ‘Als je de reiskosten ook meetelt en rekening houdt met de uitbreiding van de EU met tien lidstaten afgelopen zomer, dan liggen de werkelijke kosten waarschijnlijk eerder rond de 500 miljoen’, aldus één van de opstellers.

Thans hebben een aantal europarlementsleden van verschillende partijen en uit erschillende landen een actie op touw gezet om aan deze belachelijke geldverspilling een eind te maken. Zij hebben hiervoor één miljoen handtekeningen nodig zodat dit onderwerp op de agenda van de Europese commissie kan worden gezet.

Binnen 2 dagen zijn er een kleine 25000 handtekeningen binnen maar dit moeten er dus één miljoen worden.

Surf daarom naar: www.oneseat.eu en zet je handtekening zodat we met zijn allen een eind maken aan deze waanzinnige geldverspilling!!