SP Fractie stelt vragen over de camping Pooksbelten

3 april 2007

SP Fractie stelt vragen over de camping Pooksbelten

Vragen van de SP-fractie aan het college voor het vragenuurtje raad d.d. 3 april 2007 over de situatie voor de bewoners van camping Pooksbelten en de toekomst van de camping.

Camping Pooksbelten foto: www.geleraaf.nl

Ons is door de wethouder verteld dat de camping Pooksbelten is aangekocht door de gemeente, met de mededeling dat het de bedoeling was de camping op termijn te sluiten.
Na gesprekken van de SP-fractie met de bewoners van de camping is gebleken dat op dit moment de camping al is gesloten, en de bewoners alleen gebruik kunnen maken van de toiletgroep dames en de wasmachines.
Op de camping verblijven op dit moment drie soorten gebruikers van de camping.
1. een groep vaste bewoners zonder andere woon- of verblijfplaats;
2. een groep vaste recreanten met een andere woon- of verblijfplaats;
3. een kleine groep gebruikers die van de camping willen vertrekken, maar niet kunnen.

Er is vanwege de jarenlange onzekerheid over de status van de camping door de bewoners van de camping de Vereniging Behoud Camping Almelo opgericht.
Deze vereniging voelt zich als gespreks partner niet serieus genomen. De gespreken liepen stroef, en er was niets meer mogelijk.

Verder hebben wij nog de volgende vragen:

1.
Wat wil de gemeente met de Pooksbelten
Wat betekend dit vervolgens voor de huidige bewoners per categorie

De camping blijkt te zijn aangekocht voor een bedrag van 625.000,-
Wat heeft de gemeente nu precies aangekocht. Met andere woorden wat voor waar heeft de gemeente gekregen? Is er een taxatie uitgevoerd? Zo ja door wie en kan de SP fractie daarin inzage krijgen? Zo nee waarom niet.

3.
Heeft de gemeente onderzoek verricht naar de problemen en wensen van de huidige campeerders. Zo ja wat zijn daarvan de uitkomsten? Zo nee, is het niet logisch dat een dergelijk onderzoek eerst wordt uitgevoerd alvorens er stappen worden onder nomen. Het gaat hier wel om mensen, waarvan de meeste er al meer dan 10 jaar wonen met uitdrukkelijk medeweten van de gemeente.

4.
Waarom brengt de gemeente de bewoners van Pooksbelten een tarief van € 0,40 per KW stroom in rekening terwijl het tarief voor andere inwoners in Almelo veel minder bedraagt.

5.
De SP-fractie maakt zich zorgen over de wijze waarop bewoners door de gemeente worden gemaand tot het opruimen van plekken. Er wordt de bewoners verteld dat hen 2.500,- euro per plek in rekening wordt gebracht indien de plek voor 2 april niet was opgeruimd. Dit veroorzaakt onnodig veel beroering. welke werkinstructies zijn er gegeven voor het opruimen van niet langer ingebruik zijnde plekken ,

Mineke Heitink
Namens de SP fractie

Achterliggende informatie:
Uit recente gesprekken ter plaatse blijkt dat bijna alle vaste bewoners op de camping willen blijven wonen. Daarnaast wil de groep vaste recreanten op de camping blijven recreëren. Slechts een enkeling wil niet meer op de camping wonen. Wat is nu het probleem voor de gemeente, na een grondige schoonmaak en opknapbeurt, dat de camping blijft voortbestaan voor de gewone campeerder. Dit ook in het licht bezien van het voortdurend sluiten van allerlei goedkopere recreatiecampings in heel Oost Nederland (zoals bijvoorbeeld onlangs nog in Saasveld).

Een vernieuwde Pooksbelten zou daar in kunnen voorzien in de vraag naar betaalbare campingplaatsen

In bijvoorbeeld Frankrijk hebben veel gemeenten een gemeentecamping. De SP fractie stelt voor dat het college een onderzoek instelt naar de mogelijkheid en haalbaarheid tot het hebben van een gemeentecamping, min of meer naar Frans voorbeeld, waarbij de huidige gebruikers (met enige aanpassingen zoals hiervoor al is aangegeven) de camping kunnen blijven gebruiken. Zowel dat de vaste bewoners als de vaste recreanten een plek kunnen krijgen. Is het college bereid om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor de Pooksbelten voor een dergelijke “stadscamping”?