SP stelt vragen over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

24 april 2007

SP stelt vragen over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

WMONaar aanleiding van de meest gestelde vragen over de de WMO op de website van de Gemeente Almelo stelt de SP hierover vragen aan het College.

Betreft: antwoorden op vragen WMO op de website van de Gemeente Almelo.

Almelo, 23 april 2007

Geacht college,

Op de website van de Gemeente Almelo, bij het onderwerp WMO en de meest gestelde vragen, kwamen wij de volgende vraag tegen:”Alphahulp bestaat dat nog?”. In verband met alle ontwikkelingen die de WMO met zich mee brengt, verbaasd ons deze vraag niet. Je kunt ook niet van iedereen verwachten dat zij met deze wet door de bomen het bos nog zien.

Wat ons wel verbaasde was het antwoord dat op deze vraag gegeven wordt, namelijk:
” Nee, de vroegere Alphahulp is opgenomen in de hulp bij het huishouden, in de zogenaamde categorie HH1. De zorgaanbieders hebben de voormalige Alphahulpen een dienstverband aangeboden. U hoeft deze hulp niet zelf te betalen, dat gebeurd door de zorgaanbieder”.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat met dit antwoord de indruk gewekt wordt dat een Alphahulp bij een Thuiszorginstelling in dienst is?

2. Is het college op de hoogte van het feit dat een Alphahulp geen dienstverband bij een zorginstelling heeft, deze bemiddelt alleen tussen cliënt en Alphahulp, maar een contract met de cliënt waar hij of zij voor werkt en dat deze de werkgeversfunctie blijft behouden?

3. Is het college op de hoogte van het feit dat er Thuiszorginstellingen zijn die de kassiersfunctie op zich hebben genomen, dat wil zeggen dat zij namens de cliënt de Alphahulp uitbetalen?

4. Is het college het met ons eens dat de Alphahulp dus nog gewoon bestaat?
Volgens de informatie die wij krijgen van verschillende kanten worden de meeste aanvragen geïndiceerd op HH1. (de Alphahulp).

5. Is het college op de hoogte van het feit dat bij verschillende, zo niet bij alle zorginstellingen de tijdelijke contracten voor Thuishulpen A niet meer worden verlengd? In de praktijk komt dit op het volgende neer. Het tijdelijke contract is beëindigd dus je hebt de keuze tussen geen werk of gaan werken als Alphahulp.

6. Als een Alphahulp door bijvoorbeeld ziekte of ongeval uitvalt, wordt de cliënt geacht zich de eerste tijd zelf te kunnen redden. Dit kan oplopen tot enkele weken. De Alphahulp werkt onder slechte arbeidsvoorwaarden. Bij ziekte heeft hij of zij eerst 2 wachtdagen voordat loondoorbetaling volgt tot maximaal 6 weken. Daarna heeft hij of zij nergens meer recht op. Ook krijgt de Alphahulp geen scholing of begeleiding en kan zij nergens op terugvallen zoals een Thuishulp A wel kan die heeft immers een hele zorginstelling achter zich staan. Daarnaast is hun rechtspositie slecht. Ze vallen niet onder de sociale verzekeringen en dragen zelf het risico van werkloosheid en invaliditeit. Daarnaast bouwen zij geen pensioen op. Is het college hiervan op de hoogte?

7. Is het college het met ons eens dat dit alles gaat leiden tot verschraling in de zorg en dat, als wij op deze weg doorgaan, er mogelijk ook ontslagen kunnen gaan vallen bij Thuishulpen A die een contract voor onbepaalde tijd hebben omdat er te veel HH1 indicaties komen?

Wij vertrouwen op een spoedige reactie.

Met vriendelijke groet,
Namens de SP