Sp stelt vragen over vertraging aanleg Verdiept Spoor

31 maart 2008

Sp stelt vragen over vertraging aanleg Verdiept Spoor

De SP fractie maakt zich zorgen over de gang van zaken met betrekking tot de forse vertraging die de aanleg van het verdiepte spoor heeft opgelopen, en stelt hierover de volgende vragen aan het College.

Geacht College,

De aanleg van het Verdiepte Spoor loopt forse vertraging op door een aantal tegenvallers.
De ingebruikneming wordt nu gedacht mei/juni 2009.
Wethouder Sjoers laat weten de vertraging te betreuren. Hij laat ook weten dat de financiële gevolgen voor de aannemer zijn en dat de gemeente er geen cent bij zal doen.
Vervolgens laat hij weten dat een aangepaste overgang Violierstraat-Schoolstraat
€ 150.000,- meerkosten met zich meebrengt.

De fractie van de SP maakt zich zorgen over de gang van zaken.
Zij wil van het College antwoord op de volgende vragen:

1. Wat zijn de oorzaken van de vertraging? Wie is daar verantwoordelijk voor?

2. In de tijdsplanning van de aanleg van het Verdiepte Spoor zit een misplanning van 20%. In de planning van de aanleg van het noodspoor zat ook een misplanning van 20%.
Natuurlijk is de aannemer verantwoordelijk voor de planning die hij heeft gehanteerd bij de aanbesteding. Echter, twee enorme missers van 20% hadden bij de gunning toch opgemerkt moeten worden!

Bij nalezing van de Twentse Courant van 28-08-03 en 23-07-04 komen een aantal uitspraken naar voren over de hoogte van de aanlegkosten, meer dan 35 miljoen exclusief aanleg en afbraak noodspoor en het verleggen van kabels en leidingen.

Op 10-08-05 is de deal rond totale kosten 38 miljoen inclusief aanleg en afbraak noodspoor en het verleggen van kabels en leidingen.
Het lijkt erop dat bij de eerste calculatie heel hoog is ingezet en dat de aannemer later met veel minder genoegen neemt.

Wij vragen ons af of de huidige tegenvallers en vertragingen te maken hebben met te krappe berekeningen omdat het College kost wat kost het Verdiept Spoor wilde hebben en daarom de aanneemsom binnen het beschikbare budget is geperst. Met nu de tegenvallers.

a. Wij willen van het College een reactie op onze zienswijze.
b. Heeft Wethouder Sjoers met zijn ambtenaren wel voldoende inzicht gekregen in de haalbaarheid van de ingediende plannen?
c. Is een risicoanalyse gemaakt voor de ingediende plannen?
d. Heeft de aannemer voldoende middelen ingecalculeerd om de enorme (financiële) schade door de tegenvallers, vertraging en mogelijke meerwerkzaamheden af te dekken?

3. Loopt de gemeente risico wanneer de aannemer onverhoopt niet meer aan zijn lopende verplichtingen kan voldoen?

4. Bij de aanvang van het Verdiept Spoorproject is vastgesteld ‘geen cent meer
dan gepland’, het project is halverwege en meteen € 150.000,- extra voor de
overgang Violierstraat-Schoolstraat.
a. Is dit een misplanning van de gemeente?
b. Was dit bij het maken van het plan niet te voorzien?
c. Wie is verantwoordelijk voor deze misser?

5. Wethouder Sjoers stelt wel dat de gemeente er geen cent bij zal doen, maar
de € 150.000,- misplanning van de overgang Violierstraat-Schoolstraat zit er
nu al bij, niet belangrijk zullen we maar zeggen want Almelo heeft geld
genoeg lijkt het wel.
Wethouder Sjoers spreekt niet over de economische schade die wordt
veroorzaakt door de langere verkeershinder, hinder voor de omwonenden en
de imagoschade door de planningsblunders.
Kan het college ons inzicht verschaffen in de economische schade en de
imagoschade door de vertraging?

6. De voorbereidingen van de aanleg van Verdiept Spoor en de huidige
problemen roepen vragen op over of de calculatie aangepast is aan het beschikbare maximum budget, of het College wel zorgvuldig genoeg naar de voorstellen van de aannemer heeft gekeken en of de zeer grote wens om Verdiept Spoor in Almelo te krijgen te grote compromissen zijn gesloten met de praktische en financiële haalbaarheid.

7. Kan het college ons garanderen dat er geen verdere vertragingen meer zullen optreden, dat er verder geen financiële risico’s voor de gemeente zijn te verwachten, dat de aannemer, ondanks de enorme tegenvallers, zijn verplichtingen kan nakomen en dat de meerkosten niet ten koste zal gaan van de kwaliteit van de uitvoering van het project?

Almelo, 30 maart 2008,

Met vriendelijke groet,