Een nieuwe burgemeester

19 mei 2009

Een nieuwe burgemeester

Er komt een nieuwe burgemeester in Almelo, een stad waar flink aan gewerkt moet worden. Niet alleen door stenen en beton te gebruiken maar vooral door kansen te bieden aan de inwoners. De nieuwe burgemeester zal daarin een belangrijke factor zijn, hij zal vooral luisteren en zorgen dat er eerlijke kansen zijn voor iedereen. Juist initiatieven vanuit de Almeloër zal hij mee ontwikkelen. Eigenlijk zal hij de gaten moeten opvullen die de wethouders laten vallen. Een echte vertrouwenspersoon van de Almeloër!

Doet de politieke kleur er toe?
Het systeem dat we in Nederland volgen maakt het niet belangrijk. De burgemeester wordt immers in een besloten kring ondervraagd en vervolgens aangesteld. De kiezer heeft er niets mee te maken. Het is een baan, iedereen kan er op solliciteren. De SP zou dat graag anders zien; De SP wil dat de burgemeester door en uit de gemeenteraad wordt gekozen en de Commissaris der Koningin uit de Provinciale Staten. De gemeenteraad, Provinciale Staten en de Eerste en Tweede Kamer moeten altijd het laatste woord houden over respectievelijk de burgemeester, de Commissaris van de Koningin en de regering. Directe verkiezing van deze bestuurders leidt vooral tot onderlinge machtsstrijd en niet tot effectiever bestuur.