Westeres, slopen is bezopen!

18 mei 2009

Westeres, slopen is bezopen!

Toen in de tweede helft van de negentiende eeuw de textielindustrie sterk groeide en er steeds meer arbeiders nodig waren om het werk gedaan te krijgen ontstonden er plannen om Stad Almelo uit te breiden. In 1879 werd het grondgebied uitgebreid ten koste van Ambt Almelo. Een deel van die uitbreiding was, wat toen al genoemd werd, “de Westeres”.

In 1904 werd een plan opgesteld om de Westeres te gaan bebouwen. Daarin werd gesteld, dat de woningen moesten voldoen aan de eisen van de woningwet van 1901. En in 1908 was het bestemming- of uitbreidingsplan klaar. De Westeres heeft zijn bestemming woningbouw dus 100 jaar geleden gekregen in 1908. Helaas was er vorig jaar geen feestje om dit te vieren.

Op 13 november 1911 werd de bouw­vereniging Volksbelang (!) opgericht en zij kregen in 1913 de vergunning van de gemeente om 124 arbeiderswoningen te bouwen op de Westeres.

Als het aan de Woningstichting St. Joseph ligt wordt er ook in 2013 geen feestje gevierd i.v.m. de vergunning uit 1913 en ook niet in 2014 om te vieren dat in 1914 de eerste schop de grond in ging.

Nee, StJA wil SLOPEN!

De woningstichting die dus ooit begon als VOLKSBELANG wil SLOPEN.

Waarom toch?

Voor GELD! Voor subsidiegelden! Voor hogere huren! Voor meer inkomsten! En dat over de ruggen van de bewoners. Als die bewoners er daarna nog kunnen en mogen wonen tenminste! Want dat is maar de vraag! Zo kunnen er in het sluitersveld nog geen 30% van de bewoners terugkeren. De beloofde betaalbare huizen worden er niet gebouwd.

In de Westeres mag dit niet gebeuren. De Westeres is te gezellig, gemoedelijk en mooi om vervangen te worden door nieuwbouw. De Westeres is net als tuindorp de Riet een bepalend gezicht van Almelo.

Er zijn andere mogelijkheden om de woningen te verbeteren. Dit kan heel goed zonder sloop!

Hoe? Dat begint met een buurt die pal staat voor de Westeres! Met bewoners die de Woningstichting durft te zeggen: “Wij pikken dit niet!” En tegen de gemeente durft te zeggen: “Stop de Woningstichting!” “Het moet er voor ons zijn als wij ze nodig hebben!”