Grote opkomst tegen het bestek van Almelo

1 juli 2009

Grote opkomst tegen het bestek van Almelo

Stop de "striptease" van de thuiszorg!

striptease

Ondernemingsraden grote Twentse zorgaanbieders maken zich ernstig zorgen over het verloop van de aanbesteding WMO.

De in het bestek genoemde maximale prijs voor de WMO zorg is ver onder de huidige kostprijs van de huishoudelijke zorg. In de jaren 2007 en 2008 zijn al enorme verliezen geleden en in 2009 is dit niet anders. Aanbieders van huishoudelijke hulp kunnen voor deze prijs niet aanbieden zonder opnieuw grote verliezen te incasseren waardoor de continu�teit van deze organisaties in groot gevaar komt.

1

Om deze reden hebben de ondernemingsraden samen met de vakbonden op 1 juli jl. een manifestatie georganiseerd bij de gemeentehuizen van Almelo en Enschede waar honderden zorgverleners aanwezig waren. Zij allen vrezen voor hun baan in de huidige vorm en de bijbehorende salari�ring.

2

Gebruikmakend van art. 23 van de Wet op de Ondernemingsraden, adviseren de ondernemingsraden van ZorgAccent & Thuiszorg Noord West Twente, Carint Reggeland Groep en Livio de Raden van Bestuur van hun organisaties alleen WMO zorg aan te bieden voor minimaal de kostprijs. De Ondernemingsraden refereren hierbij aan het rapport, opgesteld door PriceWaterhouseCoopers, in opdracht van de staatssecretaris mw. J. Bussemaker, waarin de kostprijs naar kwaliteit is berekend.

3