ondersteuningsactie voor initiatiefwet menselijke thuiszorg pakt goed uit!

10 december 2009

ondersteuningsactie voor initiatiefwet menselijke thuiszorg pakt goed uit!

tzdh

Met een bus vol Twentse thuiszorgmedewerkers zijn we vanuit Hengelo vertrokken naar Den Haag om de initiatiefwet voor menselijke thuiszorg kracht bij te zetten. Eenmaal terug in Twente werd bekend dat de thuiszorg niet langer aanbesteed hoeft te worden. Dat zei de meerderheid van de Tweede Kamer woensdagavond in het debat over de wet van SP-fractievoorzitter Agnes Kant die de marktwerking uit de thuiszorg haalt. Deze en de vorige regering hebben steeds gesteld dat Europese regels marktwerking in de thuiszorg verplichten.

De ondersteuningsactie werd georganiseerd door het Comité Zorg geen Markt. Op de bijeenkomst spraken ook GroenLinks-Kamerlid Jolande Sap, PVV-Kamerlid Fleur Agema, de ABVAKABO FNV en de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) hun steun uit voor de wet. De Doetinchemse PvdA-wethouder Otwin van Dijk liet een verklaring voorlezen waarin hij zijn steun uitspreekt.

aktzdh

Agnes Kant, die de thuiszorgmedewerkers kwam bedanken voor hun steun, zei op de bijeenkomst zich niet voor te kunnen stellen dat de wet het niet haalt. “We hebben ook de steun van de PvdA nodig. Ik kan mij nog goed herinneren dat PvdA-leider Wouter Bos tijdens de verkiezingscampagne zei dat zijn partij de marktwerking in de zorg zou stoppen. Mijn wet regelt dit voor de thuiszorg en ik reken dus op de steun van zijn partij.”

rltzdh

SP- Kamerlid Renske Leijten: “De meerderheid van de Kamer vindt nu dat deze verplichte aanbesteding moet stoppen en dat het ook kan. Met aanname van de wet Kant kan de Kamer zijn verantwoordelijkheid hierin nemen.”

De marktwerking is funest voor de thuiszorg, omdat concurreren op prijs ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg en van de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Initiatiefnemer Agnes Kant is blij met de uitkomst van het debat vandaag. “Het was een politieke beslissing om de marktwerking in te voeren. Nu erkent de politiek dat dit niet hoeft en ook niet gewenst is.”
Deze wet zorgt ervoor dat gemeenten niet verplicht hoeven aan te besteden. Er komt een basistarief zodat zorgverleners normaal worden betaald. Daarnaast worden gemeenten verplicht het geld voor de thuiszorg ook echt aan thuiszorg uit te geven, in plaats van aan andere zaken. Als de Kamer deze voorstellen aanneemt, kan de marktwerking in de thuiszorg worden gestopt en de thuiszorg weer menselijk worden.

busmetropool
In het donker terug onder vrolijk licht van Metropool en vrolijk bericht dat de thuiszorg niet langer aanbesteed hoeft te worden.