SP MOTIE DWINGT HET COLLEGE STELLING TE NEMEN TEGEN BEZUINIGINGEN OP VOORZIENINGEN VOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSBEPERKING

1 december 2010

amn-db-4
een deel van de Almeloƫrs in Den Bosch

Na vier weken actie voeren, 'Armoede werkt niet', bleek dat heel veel mensen niet zitten te wachten op de plannen van het kabinet Rutte. Dit kabinet wil flink gaan bezuinigen op de voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking. De mensen die we op de markt sparken waren het hier niet mee eens, ook aan de poorten van de Soweco bleek dat veel mensen zich grote zorgen maken. Na de manifestatie in Den Bosch, waar ook mensen uit Almelo naar toe zijn gekomen, was het voor de SP duidelijk dat er een motie moest komen. Deze is aangenomen.

Met 25 stemmen voor en 7 stemmen (VVD) tegen is aan het einde van de raadsvergadering van de Almelose gemeenteraad dinsdagavond, de motie van de SP aangenomen.

De SP heeft het college in de motie gevraagd stelling te nemen tegen de bezuinigingsplannen van het Kabinet Rutte op voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking en er bij het Kabinet op aan te dringen (desgewenst in VNG verband) af te zien van deze bezuinigingsplannen.

Omdat het er aanvankelijk naar uitzag dat deze motie niet voldoende steun zou krijgen, had de SP een motie met gematigde tekst ingediend. Deze motie vond het CDA niet ver genoeg gaan, waarop de SP de eigen motie amendeerde door direct de oorspronkelijke motie in te dienen. Daarna kon het CDA ook de SP motie steunen.
De raad toonde een grote mate van eensgezindheid en sprak zich breed uit tegen deze bezuinigingsplannen van het Kabinet Rutte. De VVD fractie gaf geen steun aan de motie, omdat zij vond dat zij solidair moest zijn met de Kabinetsplannen als partner in de regeringscoalitie.

awn-db1
meer dan 1500 mensen zijn naar de Brabant Hallen gekomen