Hard? voor Heracles

12 juli 2011

Hard? voor Heracles

Vanavond heeft een meerderheid van de Almelose gemeenteraad voor een nieuw stadion gekozen. De risico's die erbij komen zijn op de koop toe genomen en worden niet naar 'schade' geschat. Voor de volle 100% zijn we afhankelijk van de sportieve prestaties van Heracles, hoop gaat boven gezond verstand. De SP heeft tegen de lening gestemd omdat ze het risico niet wil dragen. De komende 15 jaren zal Heracles moeten presteren, degradatie kan financieel niet meer uit.

ja4klllBijdrage:
Wij zijn voor grote successen van Heracles en alle andere Almelose bedrijven. Maar we zijn ook voor grote successen van alle amateurverenigingen. Zonder de amateurverenigingen kan topsport niet bestaan.

Heracles heeft het zich zelf heel moeilijk gemaakt door ruim 10 jaar geleden een stadion te bouwen zonder toekomstvisie. Was deze er wel geweest dan had dit seizoen al 12.000 bezoekers per wedstrijd kunnen hebben. Aangezien het niet makkelijk is, de toekomst te zien, hebben veel bedrijven deze ervaring, soms met een faillissement als gevolg. De meest gezonde profclub uit de eredivisie staat hier gelukkig ver vanaf.

Echter, door een stadion te bouwen die, blijkbaar, niet uitgebreid kan worden is er wel een probleem onstaan. De sportieve ambities zijn hoger dan de begroting toelaat. Er moet dus een groter stadion komen. Elk commercieel bedrijf is vrij in het bouwen, mits het in de bestemming past en alle vergunningen aanwezig zijn natuurlijk. Welk pad ze bewandelen is heel divers, de een heeft eigen geld de ander neemt een hypotheek. Krijgen ze het laatse niet voor elkaar onstaat er een probleem. Met dit probleem zit st stadion Heracles ook, ondanks de gezonde boekhouding moet de gemeente bijspringen. Voor de SP is er echter 1 groot probleem, wij zijn geen bank. We hebben daar de ballen verstand van. Kijk maar eens naar ons grond bedrijf. De SP is tegen een lening via de stadbank en dus ook een lening als deze.

In een tijd dat iedereen de broekriem aan moet halen en sommige al op het laatste gaatje zitten, die zelf hebben bijgeprikt, is het onverantwoord dat de gemeente een lening verstrekt die als gevolg heeft dat een heel gebied opnieuw ingericht moet worden en wat ons uiteindelijk grof geld gaat kosten.

Terwijl de amateurverenigingen gekort worden is het bizar om de topsport te financieren.

Het amendement geeft eigenlijk al aan dat wij geen bank zijn, geleerde vakmensen van de gemeente komen met een voorstel en toch moet deze aangepast worden. Het amendement komt op mij beter over dan het orgineel, maar ook ik heb van het bankieren de ballen verstand.

Omdat wij het idee hebben dat alles al in kannen en kruiken is hebben wij niet de moeite genomen een amendement te maken maar willen wel graag een stemadvies uitbrengen:

Gun Heracles succes dus stem tegen een geldlening.