Almelo Armoe?!

26 juli 2012

Almelo Armoe?!

Almelo mag dan qua inwonersaantal een stad zijn, als men zo blijft doorgaan met het afbreken van onze basis voorzieningen, gaan we steeds meer op een veredeld dorp lijken.
Veel vrij toegankelijke voorzieningen, vooral voor kinderen en ouderen, dreigen te worden wegbezuinigd of moeten steeds meer hun eigen broek op gaan houden.
Zondegeld

Het zwembad staat onder druk, evenals vele sportclubs, muziekverenigingen en Hof ‘88. Voor de Stadsboerderij Beeklust liggen wellicht vervelende plannen op de plank en ook een prachtig initiatief als Hob Nob kan in de problemen komen als ze het moet doen zonder een bijdrage van de gemeente Almelo. En nu zijn ook 2 filialen van de bibliotheek aan de beurt. Dit zou betekenen dat we in Almelo, een stad met ruim 70.000 inwoners, maar één bibliotheek over zouden houden. Vergelijkbare steden als Hoorn, Lelystad en Gouda, hebben soms wel 4 of 5 bibliotheken. In de wijken, dichtbij de mensen, zoals het hoort.
De bibliotheek zit met een relatief klein tekort van ongeveer 150.000 euro. Ter vergelijking, Het Theaterhotel krijgt bijna 550.000 euro. Ruim 3 keer zoveel dus. Terwijl die in een veel kleinere behoefte voorzien.
De zogenaamde “Linkse hobby’s” zoals de bibliotheken, het zwembad, Hof ’88, de Galloways, het schoolzwemmen en Hob Nob, zouden voorlopig gered zijn met een bedrag van rond de half miljoen euro.
De “Rechtse hobby’s”: Een nieuw Stadhuis, 24 miljoen euro, een nieuw centrum, 1e fase kost 5 miljoen, de 2e fase ongeveer 25 miljoen. Tel uit je winst, of beter, je verlies in dit geval.
Heracles fans noemen zichzelf Paupers, dit was ooit bedoeld als ludieke Geuzennaam, het gaat er echter steeds meer op lijken dat we als Almeloërs dit echt aan het worden zijn. Veel basis voorzieningen, die een beetje geld kosten om te onderhouden maar die gewoon bij een stad horen, moeten wijken ten koste van de grootse plannen, die heel veel geld kosten, van een paar mensen op de verkeerde plekken binnen onze gemeente. Dit is al een aantal jaren aan de gang en voor ons als SP is het dreigende verlies van 2 bibliotheken weer een aanleiding om in actie te komen. U hoort van ons!