Nieuw stadhuis te duur en onnodig

21 november 2012

Nieuw stadhuis te duur en onnodig

Als we jaarlijks een miljoen zouden kunnen besparen op de uitgaven voor onze huisvesting dan kunnen veel maatschappelijk noodzakelijke voorzieningen in deze stad blijven bestaan en kunnen we ook de bieb een fatsoenlijk toekomst bieden. Dus betaalbaar en bereikbaar met fatsoenlijke filialen in de Schelfhorst en de Windmolenbroek. Maar het College kiest ervoor om de mislukking van Fortezza af te dekken met een stadhuis. Het nieuwe stadhuis komt zo op het duurste stukje grond van Almelo te staan. Kosten 1420 euro per vierkante meter. Onbegrijpelijk!

Bijdrage SP, Frits Akse:

faklllHet stadhuis is, denken wij, een gelopen race en ik wordt niet echt wijs uit de stukken.
Het is een gegoochel met cijfers.

Als we de 12,6 miljoen (dat was de prijs van de grond toch?) delen door de vierkante meters (8875) dan hanteren we een grondprijs van 1420 euro per vierkante meter.
Best veel. De prijs van een vierkante meter op XXL Business Park is maximaal 120 euro per vierkante meter.
Maar als het toch de 9 miljoen is dan komt het uit op 1014 euro per vierkante meter. Nog fors. Dit is bijna van hetzelfde niveau als de gouden kranen (die er niet waren) en de zeer luxe natuurstenen vloeren (die er wel waren) van nieuwbouw van het UWV.

Is het niet veel beter deze grond voor hoogbouw te reserveren? Al zitten we er dan wel tot in de verre toekomst mee opgezadeld.

Maar als, te beginnen 15 jaar geleden, gewoon fatsoenlijk onderhoud was gepleegd aan dit stadhuis, dan was het probleem niet aanwezig.
De keuze heeft het probleem veroorzaakt. Zoals al in de algemene beschouwingen door ons aangegeven.
En als renovatie de vierkante meterprijs zo duur maken, waarom heeft een commerciƫle partij dan toch het oude belastingkantoor gerenoveerd?
Maar de keuze van toen pakt ook verkeerd uit omdat we helemaal geen geld hebben voor een nieuw pand.
Het is zo natuurlijk wel makkelijk om van het Fortezza debacle af te komen.... maar dat moeten wij uiteindelijk allen wel samen betalen.

En dan wordt er net zo lang met cijfers gegoocheld totdat de nieuwbouw in eigenbeheer de uitkomst is...
We kunnen uren hierover spreken en er van alles uit het verleden bijslepen.
Maar kort gezegd:
Als we jaarlijks een miljoen zouden kunnen besparen op de uitgaven voor onze huisvesting dan kunnen veel maatschappelijk noodzakelijke voorzieningen in deze stad blijven bestaan en kunnen we ook de bieb een fatsoenlijk toekomst bieden. Ook in de wijken voor de filialen.

vervolg:
Ik zei al eerder dat het een gelopen race is. Toch is het mij gelukt om de wethouder er een vlammend betoog tegen aan te laten gooien.
Hij uiteraard uitgedaagd door mijn opmerking van een gegoochel met cijfers.
Ik ben blij dat hij het allemaal wel snapt.
Maar ik moet zeggen dat ik heel veel van dit soort dingen niet meer aan burgers in Almelo kan uitleggen.
Mijn gebrek waarschijnlijk. Maar gelukkig, de wethouder kan het wel..
Er is niet ingegaan op mijn opmerking dat gewoon fatsoenlijk onderhoud 15 jaar lang minstens niet is gepleegd.
Iets wat iedere huiseigenaar doet. Onze verantwoordelijke wethouders indertijd kennelijk niet.
Het lijkt wel of elk college de problemen die veroorzaakt zijn door vorige colleges moet oplossen. En ik ben bang dat het toekomstige college 2014 en verder hetzelfde overkomt.
We blijven financiƫle problemen doorschuiven naar de toekomst.
Onze burgers zullen dit merken. Doordat er minder voorzieningen blijven, daar waar juist de inwoners van Almelo gebruik van maken.