Voorstel van de SP tegen de afschaffing van huishoudelijke verzorging aangenomen!

13 februari 2013

Tijdens de raadsvergadering stelde de SP fractie het voorstel aan de orde met daarin het verzoek aan het college om te inventariseren wat de gevolgen van het grotendeels afschaffen van de huishoudelijke verzorging zullen zijn en een brandbrief hierover aan het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport te zenden en publiekelijk afstand te blijven nemen van deze grove bezuiniging.

Mineke Heitink
Mineke Heitink legt uit :“Het is duidelijk dat de huidige regering van de VVD en PvdA 75% wil bezuinigen op de thuiszorg.
Enschede heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 80% van de gebruikers op bijstand zit tot 120% van het minimum. Voor Almelo gelden dezelfde cijfers. Dit was voor de SP de aanleiding om de motie in te dienen.”

De wethouder mevrouw Kuik begreep onze zorgen, maar kon niet aangeven wat de gevolgen zijn. Het is nog niet beslist, en ze vind dat we het moeten regelen via onze eigen politieke partij.

PvdA fractie vond dat juist het feit dat het nog geen vaststaand feit is een reden is om onze motie te steunen (kracht voor besluitvorming).

CDA vind de motie uit het hart gegrepen maar wilde hem niet steunen, er waren voldoende mensen die het zelf wel kon betalen.
Na een reactie van ons dat we deze cijfers van een ambtenaar uit ons gemeentehuis hebben gekregen, zijn ze als nog overstag gegaan om onze motie te steunen.

Uiteindelijk hebben alle fracties onze motie gesteund, behalve de VVD.

-------------------------------------

De gemeenteraad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen op 12 februari 2013

Overwegende dat:
Huishoudelijke verzorging van groot belang is voor onze ouderen en zorg behoevende in de stad die hierdoor zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.

Spreekt uit dat:
Het voornemen van het kabinet om de huishoudelijke verzorging grotendeels af te schaffen onaanvaardbaar is.

Verzoekt het college:
Te inventariseren wat de gevolgen van het grotendeels afschaffen van de huishoudelijke verzorging zullen zijn en een brandbrief hierover aan het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport te zenden en publiekelijk afstand te blijven nemen van deze grove bezuiniging.

En gaat over tot de orde van de dag.