SP-delegatie protesteert tegen natuurverkoop omgeving Daarle

3 mei 2013

SP-delegatie protesteert tegen natuurverkoop omgeving Daarle

SP-Kamerlid Henk van Gerven, SP-Statenlid in Overijssel Sybren Gerlofsma en fractievoorzitter in Almelo Javier Cornelissen brengen aanstaande zaterdag 4 mei een protestbezoek aan de te verkopen natuurgebieden van Staatsbosbeheer in de omgeving Daarle.

De gebieden van Staatsbosbeheer worden als gevolg van de bezuinigingen van Rutte II via een internetveiling van Makelaar Troostwijk verkocht. De SP wil dat de natuurverkoop stop gezet wordt en zal protestborden plaatsen. De SP is tegen de natuurbezuinigingen omdat Nederland al zo weinig natuur heeft. In de te verkopen gebieden leven bijzondere soorten vogels zoals de IJsvogel, de Wielewaal en de Spotvogel. Ook zijn er dassenburchten in het gebied waargenomen. Er is geen enkele garantie dat de percelen na verkoop natuurgebieden blijven.

SP-Kamerlid Van Gerven: ‘Het tafelzilver wordt door dit kabinet verkocht. De uitverkoop van de natuur gaat niet alleen ten koste van landschappelijke waarden en bijzondere dieren, het is ook economisch behoorlijk dom. De meeste grond is aangekocht toen het duur was en levert bij verkoop vermoedelijk veel minder op. Wel verdwijnt het als bezit van de balans en is het geld dat geïnvesteerd werd in onderhoud verloren. De verkoop in Daarle is het startschot voor een veel grotere uitverkoop van natuurgebieden. Zo verkwanselt dit kabinet ons natuurlijk kapitaal.’

Het gezelschap verzamelt om 12.00 uur op de open kijkdag van de makelaar van Staatsbosbeheer in het Kulturhus, Nieuwe Schoolweg 5 te Hoge Hexel. Vervolgens vertrekken de politici naar te verkopen percelen en zullen zij de protestborden plaatsen. Eerst naar het Bruine Veld en vervolgens naar “Object 29” kruising Groeneweg Slagenweg.