Van Gerven: Natuur is terug bij het volk

15 juni 2013

Van Gerven: Natuur is terug bij het volk

SP-Kamerlid Henk van Gerven is blij dat staatssecretaris Dijksma gezwicht is voor de felle kritiek op haar plannen om natuurgebieden te verkopen. 'Het is goed dat Dijksma tot inkeer is gekomen. Dat onzalige plan was een ramp voor onze natuur.'

Van Gerven, die dinsdag door Natuurmonumenten werd uitgeroepen tot Groenste Politicus, heeft de uitverkoop van natuurgebieden altijd sterk veroordeeld. 'Onze natuur moet voor iedereen toegankelijk zijn. Er hoort geen hek om een bos, waar je alleen naar binnen kunt als je betaalt. Onze natuurgebieden zijn weer terug bij het volk, waar het hoort.'

In het plan van Dijksma werden gebieden van Natuurmonumenten op internet verkocht. Een gebied in Daarle (Overijssel) ging als eerste proef van de hand. Eerder voerde Van Gerven daar samen met de Partij voor de Dieren actie tegen de verkoop.

Dijksma sluit niet uit dat in de toekomst alsnog percelen verkocht moeten worden. Van Gerven: 'Elke keer dat dit plan weer tot leven komt zullen wij hard actievoeren om het weer van tafel te krijgen. De uitverkoop van de natuur krijgt wat mij betreft geen enkele kans.'