Toch onterechte doorberekening van STJA

20 oktober 2013

Toch onterechte doorberekening van STJA

Het College van B&W Almelo heeft de vragen die de SP-Fractie gesteld heeft over de onterechte doorberekening van de rioolheffing aan huurders beantwoord. Daarin wordt duidelijk dat het inderdaad onterecht is dat STJA het eigenarendeel wil doorberekenen aan haar huurders zoals de SP ook al heeft aangegeven.

Het college verklaart dat ze niet vooraf op de hoogte is gesteld van het voornemen van STJA om de rioolheffing door te berekenen aan haar huurders. Dat is dan ook volledig de verantwoordelijkheid van de woningstichting.
Tevens wordt gemeld dat beide corporaties tegen de heffingsaanslag 2013 met het verhoogde  eigenarendeel bezwaar hebben gemaakt. Afhandeling van deze bezwaren wordt deze maand verwacht. Uiteraard vindt de SP-Fractie dat deze bezwaren afgewezen moeten worden.

Daarnaast meld het college dat beide corporaties de verordening aangepast willen hebben zodat zij de heffing één-op-één kunnen doorberekenen aan hun huurders. Deze gesprekken lopen nog. Het resultaat van die gesprekken zal als voorstel naar de Gemeenteraad dienen te komen en dan zal de SP-Fractie wederom tegen een lastenverzwaring van huurders stemmen.
Het college is in gesprek met de corporaties om te komen tot een oplossing die voor alle partijen acceptabel is. Voor de SP is alleen de oplossing die geen lastenverzwaring voor de huurders betekent acceptabel. Wij zullen zo nodig onze actie samen met huurders voortzetten om dit resultaat te bereiken.

De volledige versie van het antwoord van het College treft u hieronder aan.

In uw brief van 4 september stelt u enkele vragen naar aanleiding van een nieuwsbrief van woningstichting Sint Joseph Almelo (StJA), waarin melding wordt gemaakt van het doorberekenen van de rioolheffing door de woningstichting naar de huurders.

Wij zijn vooraf niet officieel op de hoogte gesteld van deze melding van StJA of hierover geïnformeerd. Hetgeen in de nieuwsbrief wordt gemeld is ook de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie. Wij zijn al enkele maanden in gesprek met de gezamenlijke corporaties over de rioolheffing, waarbij de corporaties wel al hebben aangegeven de wens te hebben de heffing door te berekenen naar hun huurders.

Bij de Voorjaarsnota 2012 en Begroting 2013 heeft de raad besloten de rioolheffing te wijzigen van een gebruikersheffing naar een eigenarenheffing (voor een verbruik tot 250 m3). De verordening is naar aanleiding van de besluitvorming aangepast. De corporaties hebben hierop voor 2013 een heffingsaanslag gekregen. Tegen deze aanslag voor 2013 hebben zij bezwaar gemaakt. Afhandeling van deze bezwaren wordt in oktober verwacht.

Daarnaast hebben de corporaties contact met ons opgenomen over hun wens om de systematiek zo aan te passen dat zij de heffing één-op-één kunnen doorberekenen naar hun huurders door de verordening aan te passen. Deze gesprekken lopen nog. Overigens waren de corporaties al langer op de hoogte van ons voornemen de grondslag voor de rioolheffing aan te passen. Dit staat al genoemd in het vGRP 2010-2015, zoals dat door de raad is vastgesteld in januari 2011. In 2010 hebben over de eerste gesprekken met de corporaties plaatsgevonden over de (voorgenomen) wijziging van de heffingsmaatstaf.

Wij zijn nog in gesprek met de corporaties om te bezien of en in hoeverre we tegemoet kunnen komen aan hun problematiek. De uitkomst hiervan staat nog niet vast. De mededeling in de nieuwsbrief van StJA is voor rekening van StJA. De oplossing zoals StJA die meldt komt niet volledig overeen met hetgeen in de voorjaarsnota 2012 staat gemeld. Wanneer de rioolheffing door de corporatie wordt doorberekend aan de huurders en dit niet wordt gecompenseerd via de huurtoeslag, zal dit in een aantal gevallen tot lastenverzwaring leiden voor de huurders waarbij in het verleden sprake was van kwijtschelding. We zijn in gesprek met de corporaties om te komen tot een oplossing die voor alle partijen acceptabel is.

Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,