DE GEMEENTE EN EUROPA

27 januari 2014

DE GEMEENTE EN EUROPA

Opinie:
U hebt vast gehoord dat gemeenten vanaf volgend jaar meer taken krijgen. De lokale politiek beslist straks ook over jeugdzorg, bijstand en de sociale werkvoorziening. Decentralisatie noemen ze dat. Maar die operatie gaat vooral gepaard met forse bezuinigingen van vele miljarden euro’s. Met als gevolg de afbraak van de ouderenzorg en de sociale werkvoorzieningen en het vernederen van werkzoekenden. VVD, PvdA en D66 verdedigen deze decentralisatie door te zeggen dat hierdoor de democratie dichter bij de mensen zou komen te staan.
Inmiddels weten mensen wel beter. Je zou verwachten dat deze partijen vervolgens ook consequent zijn en dat ze dus niet instemmen met steeds meer machtsoverdracht van de nationale politiek naar de Europese politiek. Dat is immers het tegenovergestelde van democratie dichter bij de mensen brengen. Partijen als D66 en PvdA geloven heilig in het optuigen van de Verenigde Staten van Europa. Eén land, één president en één man ongekozen ambtenaar in Brussel die beslist over onze begroting en over hoe wij onze belastingen, volkshuisvesting en pensioenen moeten inrichten. Daar gaan de Europese verkiezingen over. Met de politiek van D66 en PvdA zijn niet de gewone burgers, maar vooral grote bedrijven, banken en de beurzen beter af. Zij profiteren het meest van een federaal Europa dat alle ruimte biedt aan vrijhandel en hebben het grootste belang bij afbraak van zorg en sociale zekerheid met megabezuinigingen via de gemeenten. Dat is de politiek van PvdA en D66 voor de gemeente en Europa. Minder overheid, meer markt en nog meer bezuinigen. Laat dat nu precies het tegenoverstelde zijn van onze voorstellen voor méér democratie en investeringen in de samenleving. Er valt echt wat te kiezen dit jaar.

Emile Roemer