Paulus Jansen bij nieuwjaarsbijeenkomst SP Almelo

7 januari 2014

Paulus Jansen bij nieuwjaarsbijeenkomst SP Almelo

Paulus Jansen, tweede kamerlid van de SP was aanwezig op de nieuwjaarsbijeenkomst van SP Almelo. Hij vertelde onder andere over zijn werkbezoek aan Urenco eerder die dag.

Ook hield voorzitter Rick Bonkestoter een nieuwjaarsspeech voor de aanwezige leden.

Welkom allemaal op de nieuwjaarsreceptie van SP afdeling Almelo.

Het afgelopen jaar hebben we een aantal acties georganiseerd of gesteund. Het begon al snel met “Groeten uit de sociale werkplaats”, de actie tegen de bezuinigingen op de sociale werkplekken. In maart hebben we een thema avond gehad in de Centrale Bibliotheek in Almelo over Thuiszorg onder de noemer “Zorg voor elkaar Twente”.

Vervolgens hebben we vanaf maart de actie gesteund die door de werknemers van de Karelskamp werd opgezet onder de naam van Boefje, tegen de sluiting van de PI de Karelskamp. Tijdens deze actie hebben twee SP Raadsleden, Frits Akse en Mineke Heitink zich laten opsluiten samen met SP Statenlid Gezina van der Ven en SP 2e kamerlid Nine Kooiman om zo het personeel te ondersteunen. De bedoeling was dat de delegatie een nacht zou blijven slapen maar dit werd op het laatste moment tegengehouden door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit omdat er geen vrouwen mogen blijven overnachten in de Karelskamp  aangezien het een mannen gevangenis is. Uiteindelijk op de dag van de actie zijn de vier SP’ers op 3 mei rond 15.00 ‘gearresteerd’ achter het Centraal Station van Almelo en door de politie naar de Karelskamp gebracht waar ze werden opgesloten en een indrukwekkende rondleiding hebben gehad. Ook hebben ze mee gelopen in het fysieke programma voor zelfverdedigings-technieken. Op 19 juni kreeg de Karelskamp het verlossende bericht dat ze open konden blijven met de nieuwe plannen van het kabinet, uiteraard werd dit gevierd door hen en hebben wij nog een afsluitend bezoek gebracht met passende SP cupcakes. Onze inzet is enorm gewaardeerd door het personeel en heeft ons veel nieuwe contacten opgeleverd.

In mei hebben we in het buiten gebied geprotesteerd tegen de natuur verkoop in de omgeving van Daarle. SP Tweedekamer lid Henk van Gerven, Statenlid Sybren Gerlofsma en fractievoorzitter SP Almelo Javier Cornelissen brachten op zaterdag 4 mei een protest bezoek aan de te verkopen natuurgebieden van de Staatsbosbeheer in de omgeving Daarle en hingen daar een mooi spandoek op met: Natuur verkopen? Natuurlijk niet!

In September kregen wij via een SP lid het verontrustende bericht binnen dat de huurders van woningstichting St. Joseph Almelo via een info magazine was mede gedeeld dat ze een extra rekening aan het einde van 2013 zouden krijgen van 189,60 euro. Gelijk hebben wij een actie opgezet via Facebook om steun te krijgen van andere mensen en hen te informeren onder de naam “Huurder is geen eigenaar!”. Ook heeft onze fractie vragen gesteld aan het college en de directie van StJA en werd er ook om opheldering gevraagd. Uiteindelijk kwam op 20 oktober het nieuws bij ons binnen van het College van B&W Almelo dat de doorberekening van de rioolheffing aan de huurders niet mag en hieraan heeft StJA gehoor gegeven.

In September is tijdens een algemene ledenvergadering Frits Akse als de nieuwe lijsttrekker gekozen voor de komende gemeenteraads verkiezingen.

In December zijn wij begonnen met de actie en buurtonderzoek “De P in?”. Deze actie is gestart nadat we te horen hebben gekregen dat er voor een aantal straten in de Riet een parkeer vergunning nodig zal zijn per 1 januari 2014.  Omdat het dan een blauwe zone is geworden. Op het moment dat de verkeersborden werden geplaatst waren de bewoners niet op de hoogte van de nieuwe situatie en was het dus duidelijk dat we hier iets mee moesten doen. De SP heeft uiteraard vragen gesteld aan de wethouder hierover maar die was van mening dat de bewoners genoeg mogelijkheden hadden gehad. De suggestie van de SP om bij de brief een enquete te voegen om alsnog om de mening te vragen werd afgewezen en daarom deden we het zelf.

Kortom, we hebben een aantal mooie acties gehad waarbij wij ons geluid hebben kunnen laten horen.

Inmiddels zitten we al weer in 2014  en zal het een druk jaar worden voor ons. We krijgen te maken met minimaal twee verkiezingen en wel de gemeenteraads verkiezingen op 19 maart en de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Voor beide verkiezingen zullen wij als afdeling natuurlijk campagne gaan voeren We hopen dan ook op een mooie campagne en een fantastisch, 100% sociaal jaar!